تحولات لبنان و فلسطین

حدود ۴۳ درصد از عرصه‌های تالابی کشور به‌صورت کانون‌های گردوغباری درآمده‌اند.

۴۳ درصد عرصه‌های تالابی کشور به‌صورت کانون‌های گردوغباری درآمده‌اند

این مطلب را معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با قدس آنلاین عنوان می کند.

در گفت و گویی کوتاه با شینا انصاری از وی علاوه بر وضعیت تالاب ها، حال این روزهای دریاچه ارومیه را نیز جویا شده ایم.

۴۳ درصد عرصه‌های تالابی کشور به‌صورت کانون‌های گردوغباری درآمده‌اند
شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

خانم انصاری؛ تا همین چند وقت پیش صحبت از وضعیت بحرانی تالاب‌های هامون، گاوخونی، بختگان، پریشان و بعضی از تالاب‌های ساحلی شنیده می‌شد. الآن تالاب‌های کشور چه وضعیتی دارند؟

بحرانی که در خصوص تالاب‌ها اشاره کردید طی چند دهه با توجه به وضعیت تخصیص حق‌آبه آن‌ها و متأثر از شرایط گرمایش زمین که در  وضعیت آن‌ها دخیل بوده به وجود آمده است.

به هر صورت طی سال‌های گذشته به حق‌آبه تالاب‌ها توجه نکرده‌ایم  و حاصل آن این شده که امروز چیزی حدود ۴۳ درصد از عرصه‌های تالابی ما به‌صورت کانون‌های گردوغباری درآمده‌اند.

ما این موضوع را به‌صورت اولویت پیگیری می‌کنیم. البته در کنار آن اقدامات دیگری که بتوانیم تالاب‌ها را از این وضعیت خارج کنیم نیز دنبال می کنیم.

توافقنامه‌ای در دولت قبل از سوی سازمان محیط‌زیست و وزارت نیرو برای تعیین و تخصیص حق‌آبه تالاب‌ها منعقدشده بود؛ چقدر این توافق اجرا شد.

 در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره پیشرفت و اجرای فیزیکی آن توافقنامه ندارم ولی به‌طور قطع اقدامات خوبی را که در دولت قبل انجام‌شده پیگیری خواهیم کرد و موضوع حق‌آبه تالاب‌ها یکی از اولویت‌های ما است چراکه این تالاب‌ها زیستگاه تنوع زیستی بالایی است که حتی معیشت جوامع محلی ما به آن‌ها وابسته است.

به همین دلیل این موضوع را دنبال می‌کنیم و  محورهای آن تفاهم‌نامه را هم پیگیری خواهیم کرد. ضمن آنکه قانون حفاظت از تالاب‌ها را هم داریم که سعی می‌کنیم بندبند آن را نیز اجرا کنیم.

روند انتقال اسناد تالاب‌ها به نام سازمان محیط‌زیست به کجا رسیده است؟ اجرا شد؟

فکر نمی‌کنم؛ این  موضوع را بخش حقوقی ما دنبال می‌کند.

قرار بود درباره ستاد احیای دریاچه ارومیه و ادامه فعالیت آن تصمیم‌گیری شود که آیا این ستاد به کار خود ادامه خواهد داد یا نه؟

ستاد احیای دریاچه ارومیه با توجه به اینکه مشکلات زیادی وجود دارد برای نجات این دریاچه قطعاً باید به کار خود ادامه دهد.

ما هفته گذشته جلسه نخست کارگروه نجات دریاچه ارومیه را در دولت چهاردهم برگزار کردیم که بیستمین جلسه این کارگروه از ابتدا بود.

دو موضوع اصلی که در این نشست دنبال شد یکی ساختار کارگروه بود که به‌صورت استانی باشد یا ساختاری فراخشی و ملی می‌تواند نتیجه مطلوب‌تری بدهد و موضوع دوم بحث پیشرفت پروژه‌های مرتبط با احیای این دریاچه بود. ۲۸ پروژه در این طرح تعریف‌شده و بحث این بود که دستگاه‌های مرتبط بررسی و گزارش کنند که آیا این ۲۸ پروژه چقدر پیشرفت فیزیکی داشته و اجرایی شده است و چه مشکلات و نیازهایی دارد و این مورد هم جزو موضوعات مهمی است که دنبال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.